Nieprawidłowości, nadużycia finansowe w zamówieniach współfinansowanych z UE, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zmów przetargowych oraz konfliktu interesów w świetle wymogów wytycznych Komisji Europejskiej, ustawy wdrożeniowej oraz przepisów dot. zamówień publicznych

Podstawowe informacje o szkoleniu


Terminy i miejsca szkoleń

26.05.2025 – 27.05.2025, SZKOLENIE ON-LINE

Oferta szkolenia do pobrania

Uczestnicy szkolenia

Szkolenie przeznaczone dla pracowników oraz kierowników jednostek sektora finansów publicznych, specjalistów ds. zamówień publicznych, również współfinansowanych z funduszy unijnych, księgowych, oraz prawników zaangażowanych w proces udzielenia zamówienia.

Cel szkolenia

Szkolenie odnosi się do problematyki występowania nieprawidłowości oraz nadużyć finansowych ze szczególnym uwzględnieniem zmów przetargowych, postępowania etycznego oraz konfliktu interesów. Omówione są wszystkie etapy zarządzania zmową przetargową, konfliktem interesów w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków. Warto wspomnieć, że postepowanie etyczne nie jest dzisiaj pustą deklaracją, jest jednym z najważniejszych elementów praktyki zarządzania procesem udzielenia zamówienia. Brak wystąpienia nieprawidłowości, czy nadużyć finansowych jest gwarantem uznania prawidłowości wszystkich działań beneficjenta, od przygotowania postępowania, poprzez jego przeprowadzenia, aż do momentu rozliczenia. W ramach szkolenia omówione zostaną kwestie uchybień, nieprawidłowości oraz nadużyć finansowych. Trener w trakcie pracy z uczestnikami przeanalizuje najczęściej występujące symptomy konfliktu interesów, zmów przetargowych oraz sposób zarządzania zidentyfikowanymi problemami. Najistotniejszym celem szkolenia jest zaznajomienie grupy z dobrymi praktykami w obszarze postępowania zgodnego z normami etycznymi.

Forma szkolenia

Prezentacja multimedialna prowadzona przez trenerkę, Analizy przypadków, Dyskusja moderowana przez trenerkę. Zajęcia odbywają się w godz. 9.00 – 15.00.

Forma oraz metody dydaktyczne dla osób uczestniczących w szkoleniu w formie ON-LINE:

  • Zajęcia odbywają się 'na żywo’, w małych kameralnych grupach, uczestnicy biorący udział w szkoleniu sami decydują, w jakim miejscu z niego skorzystają – w domu czy w miejscu swojego zatrudnienia.
  • Szkolenia prowadzone są w formie interaktywnej. Podczas spotkania uczestnik widzi na ekranie swojego komputera prezentację multimedialną, będącą podstawą wykładu, oraz trenera, omawiającego ujęte w programie szkolenia zagadnienia.
  • Przed szkoleniem istnieje możliwość przesłania pytań do wykładowcy.
  • W trakcie szkolenia uczestnicy mogą na bieżąco, na czacie, zadawać pytania i wyjaśniać wątpliwości.
  • Przed szkoleniem każdy z uczestników otrzymuje dostęp do pokoju konferencyjnego online.
  • Do uczestnictwa w szkoleniu potrzebny jest komputer/tablet/telefon z podłączeniem do internetu oraz słuchawki.
  • Zalecana jest przeglądarka Google Chrome.
  • Po zakończeniu szkolenia każdy z uczestników otrzymuje certyfikat imienny potwierdzający udział w spotkaniu (wg preferencji – zeskanowany lub papierowy)
  • Harmonogram szkolenia:
    9.00 – rozpoczęcie szkolenia
    9.00 – 10.30 – szkolenie
    10.30 – 10.45 – przerwa
    10.45 – 12.30 – szkolenie
    12.30 – 13.00 – przerwa (30 minut)
    13.00 – 14.30 – szkolenie
    14.30 – 15.00 – sesja pytań


Wykładowca

członek Grupy Ekspertów Zainteresowanych Stron ds. Zamówień Publicznych przy Komisji Europejskiej. Ekspert ds. procedur o udzielenie zamówienia publicznego, zajmuje się również od wielu lat zamówieniami współfinansowanymi ze środków unijnych. Dzięki zdobytemu doświadczeniu praktycznemu posiada szeroką wiedzę nie tylko z zakresu przygotowania dokumentacji przetargowych oraz prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia ale również z zakresu finansowania projektów w ramach programów operacyjnych oraz z zakresu odpowiedzialności osób na kierowniczych stanowiskach w administracji publicznej. Członek komisji rewizyjnej Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych w Warszawie. Ekspert ds. zamówień publicznych w specjalności: doradca, wykładowca – certyfikat nadany w ramach projektu KIGNET – izbowy system wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców nadany według procedur ustalonych w podsieci KIGNET LEX – 2007, audytor/kontroler – Konsultant Audytu Projektów Europejskich.

Materiały szkoleniowe

Każdy z uczestników otrzyma skrypt z teoretycznym opracowaniem zagadnienia w wersji elektronicznej.

Program szkolenia

[Program szkolenia jest własnością intelektualną wykładowcy i przetwarzanie go dla celów komercyjnych bez wiedzy i zgody autora jest zabronione]

I. Identyfikacja oszustw i nieprawidłowości w świetle wytycznych ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, ustawy z 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych, Wytycznych dotyczących sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021 – 2027 wraz z przedstawieniem zmian w zakresie Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków 2021 – 2027.

II. Techniki typowania nieprawidłowości oraz nadużyć finansowych w projektach UE

1. Nieuczciwa konkurencja

2. Fałszowanie dokumentacji

3. Zmowa przetargowa: współpraca zamiast konkurencji.

4. Pojęcie zmowy przetargowej w świetle obowiązujących przepisów

5. Zaostrzony kodeks karny. Przestępstwa powiązane z zamówieniami publicznymi po zmianach.
a) Przekupstwo i płatna protekcja w sektorze publicznym.
b) Zakłócenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
c) Nadużycie uprawnień i niedopełnienie obowiązków.
d) Poświadczenie nieprawdy.
e) Działania korupcyjne

6. Zmowy przetargowe
a) najistotniejsze dokumenty i przepisy dotyczące przestępstw antykonkurencyjnych.
b) instytucje zaangażowane w zapobieganie oraz ściganie przestępstw tego typu oraz ich publikacje w szczególności OECD, CBA, UOKIK, Komisja Europejska.
c) zmowa przetargowa, identyfikacja oszustw i nieprawidłowości

7. Okoliczności i dowody pośrednie zmowy, w szczególności analiza na przykładach dotyczących:
– treści ofert,
– formy ofert,
– cech przedsiębiorców,
– zachowania przedsiębiorców,
– Sposoby zapobiegania zmowom przetargowym.
– analiza ryzyka nadużyć,
– etyka pracownika,
– podział obowiązków i odpowiedzialności,
– system kontroli projektów,
– system kontroli wewnętrznej.
– kiedy i jak należy powiadomić UOKiK, CBA, ABW, Policję.

8. Skutki wystąpienia zmowy dla postepowania

Studium przypadku – analiza sytuacji wystąpienia zmowy przetargowej, zapobieganie, weryfikacja, działania w przypadku stwierdzenia zmowy.


III. Postępowanie etyczne i praktyka antykorupcyjna

1. Naruszenia norm oraz korupcja

2. Korupcja – pojęcie korupcji, formy korupcji i poziom korupcji

3. Skutki zachowań korupcyjnych dla zamówienia
a) Sposoby zapobiegania zmowom przetargowym.
– analiza ryzyka nadużyć,
– etyka pracownika,
– podział obowiązków i odpowiedzialności,
– system kontroli projektów,
– system kontroli wewnętrznej.

4. Przeciwdziałanie korupcji

5. Obowiązek sygnalizowania problemów etycznych i korupcyjnych

6. Dobre praktyki związane ze zgłoszeniami a praktyczne problemy – przełamanie oporu związanego z sygnalizowaniem nieprawidłowości.

7. Przykładowe check-listy diagnozujące symptomy korupcji.

IV. Praktyczne aspekty konfliktu interesów
– Pojęcie konfliktu interesów w świetle obowiązujących przepisów
– Pojęcie konfliktu interesów, w szczególności jego doprecyzowanie w wytycznych po zmianach
– Konflikt rzeczywisty, potencjalny i postrzegany.
– Na czym polega konflikt interesów w sektorze publicznym?
– Na czym polega konflikt interesów w zdefiniowany w Wytycznych?
– Relacje wywołujące konflikt. Specyfika zamówień publicznych i relacji zamawiający – wykonawca.
– Sposoby zapobiegania konfliktom interesów
– Procedury wyłączenia pracownika ze względu na konflikt interesów i przestępstwa korupcyjne w postępowaniu o udzielenie zamówienia w rygorach Pzp oraz w zasadzie konkurencyjności.
– Jak złożyć rzetelne oświadczenie o konflikcie interesów bez narażania się na odpowiedzialność karną?
– Kto składa oświadczenie w sprawie konfliktu interesów?
– Kiedy należy złożyć oświadczenie w sprawie konfliktu interesów?
– Wymagana forma oświadczenia w sprawie konfliktu interesów
– Procedura postępowania w sytuacji wystąpienia konfliktu interesów – kto i w jaki sposób wyłącza osobę z dokonywania czynności w postępowaniu?
– Dokumentowanie czynności dotyczących konfliktu interesów w protokole postępowania
– Jakie procedury należy zastosować już na etapie przygotowana postępowania?
– Szczególne przypadki, w których konfliktu interesów nie można wyeliminować w inny sposób niż poprzez wykluczenie Wykonawcy z postępowania
– Jak postępować w przypadku wykrycia konfliktu interesów, jakie działania podjąć w następstwie stwierdzenia wystąpienia konfliktu interesów
– Wykorzystanie systemu ARACHNE jako narzędzia wspierającego instytucje zarządzające w prowadzeniu kontroli administracyjnych i zarządczych w dziedzinie zamówień wspólfinansowanych
– Dobre praktyki – jak zarządzać konfliktem interesów w toku postępowania o udzielenie zamówienia?

Studium przypadku – analiza sytuacji wystąpienia konfliktu interesów, zapobieganie, weryfikacja, działania w przypadku stwierdzenia konfliktu.


Konsekwencje stwierdzenia przypadków zmowy przetargowej, korupcji, zachowania niezgodnego z normami etycznymi, konfliktu interesów.

Koszt szkolenia

1290 zł netto + VAT
(Cena ze stawką VAT „zwolnione” dla instytucji opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych).
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat (wg preferencji – zeskanowany lub papierowy). Przy zgłoszeniu więcej niż jednej osoby istnieje możliwość negocjowania rabatów.

Formularz zgłoszenia do pobrania

Prosimy o pobranie i wypełnienie formularza zgłoszenia w pliku .doc lub .pdf i przesłanie na adres e-mail: szkolenia@euro-training.com.pl

Formularz zgłoszenia online

Nieprawidłowości, nadużycia finansowe w zamówieniach współfinansowanych z UE, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zmów przetargowych oraz konfliktu interesów w świetle wymogów wytycznych Komisji Europejskiej, ustawy wdrożeniowej oraz przepisów dot. zamówień publicznych

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

Uczestniczka / Uczestnik 1

Uczestniczka / Uczestnik 2

Zgłaszający

Dane do wystawienia faktury VAT:

Proszę o przesłanie faktury w wersji elektronicznej na adres e-mail:

Warunki zgłoszenia na szkolenie

1. Przesłanie wypełnionego formularza jest zobowiązaniem do zapłaty za szkolenie.
2. Rezygnacja z udziału w szkoleniu może być dokonana najpóźniej na 7 dni przed datą szkolenia, wyłącznie w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie lub nieobecność na szkoleniu online nie zwalnia od zapłaty za szkolenie.
3. EURO-TRAINING zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych i odstąpienia od realizacji szkolenia. EURO- TRAINING nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z powodu odwołania szkolenia.

Szanowni Państwo

Z uwagi na awarię stacjonarnej linii telefonicznej prosimy o kontakt z numerami telefonów komórkowych (+48) 510 374 877 lub (+48) 452 348 442.